tirsdag den 9. oktober 2007

Uventet Grønlænder

Fredag den 5.oktober. Alle dem der kender mig, og sikkert Kim ved nok hvad vi laver om fredagen. Det er bare fakta. Jeg synes at vi er ved at blive for gamle til det her. Men det er sjovt og hyggelgt, man møder nye mennesker, får venner. Og dem har vi brug for her, da vi er nye og ankim her uden en masse venner.
Men tiden er gået, der er allerede gået næsten 3 måneder. Vi 3 er altid sammen når vi skal noget. Men mest mig og Kim, vi kendte jo hinanden før vi kom hertil, og kan finde ud af og feste sammen.
Nåh, det er så denne fredag, vi aftalte at vi skulle spise sammen(jeg skulle selvfølgelig lave maden) På en eller anden underlig måde kan Kim så godt lide svenskpølseret(hjemmelavet) så den fik vi. Jørgen havde købt 2 flasker vin, vi havde en tønde øl, et par 6packs tuborg. Og Kim havde inviteret en af vennerne, namibier tror jeg nok, navnet ved jeg så ikke hvordan man staver[Ibinki] udtales den. Vi blev færdige med at spise, jeg skulle hente vasketøjet, tage et hurtigt brusebad, også tilbage til Kim.
Da jeg kom tilbage, var de allerede lidt berusede(FULDE på godt grønlandsk), en anden vi også kender var kommet, han er så en franskmand, han hedder så Jannick. Så somsædvanligt, var jeg den eneste kvinde blandt mænd, jeg er bare så vant til det at det ikke gør noget mere.
Vores "nye venner" har lært spillet kluns med en mønt, de elsker denne spil, de kalder den COIN game. Så den spillede vi, de er så ikke lige så vant til spillet som os. De taber altid, og bliver enormt hurtigt fulde. Ved 12-01 tiden gik vi ellers til Bodega(internationalestudenters cafe) men der var tomt, vi sad der i et par minutter, også bare ud i byen, vi gik til Driv, endnu kedeligere, Strøket, Jannick havde glemt sin ID, han måtte ikke komme ind, så de var gået til Blå Rock. Vi kunne ikke finde dem, og de ringede så, vi fulgte efter dem, Kim ringede et par tusinde gange, han var ekstatisk, han blev ved med at sige KALAALEQ(en grønlænder), jeg fattede ikke hvad det var han ville fortælle. Det var hvergang han ringede, jeg var spændt på hvad det nu var dennegang han havde fundet på at lyve om. Eller hvad han havde fundet. Da vi gik ind til Blå Rock, der kunne vi hellere ikke finde dem, den er på 3etager, så Jørgen kom ned for at hente os. Da vi kom op til Kim, der sad han så med en grønlænder, og hyggede sig. Det var uventet, en dansker var mere sandsynlig, men en grønlænder i vores by?!! Det var utroligt, hyggeligt og sjovt.
Det var så godt at høre noget grønlandsk at man bare ville snakke, snakke og snakke. Men vi måtte jo vise hensyn til vores venner, så samtalerne foregik for det meste på engelsk. Men det var godt!!
Natten varede kortere end normalt, og alt lukkede, vi måtte hjem. Kim og Jørgen gik sammen med ham, de ville til efterfest, og jeg ville bare hjem.

Grønlænderen hedder Jakob, kommer fra Tunu, studerer i Bergen tror jeg nok han sagde, der var høj musik og masser af mennesker. Kunne ikke rigtig høre hvilket by han nævnte.

Det var så den grønlænder, og den fredag.

Ingen kommentarer: